Compra d’entrades exposició Garry Winogrand

11.JUN.2021           05.SET.2021

Exposición Universal de Nueva York, 1964

Garry Winogrand
Exposició Universal de Nova York, 1964
© The Estate of Garry Winogrand, courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco

Exposició

 

11.JUN.2021         05.SET.2021

On?

Centre de Fotografia KBr
Avinguda del Litoral, 30 – 08005 Barcelona

Telf: +34 93 272 31 80

infokbr@fundacionmapfre.org

Horari general:
Des de l’1 d’abril:
Dilluns (excepte festius): tancat
Dimarts a diumenges (i festius): 11:00 – 20:00 h

Tancament de sales:
25 de desembre; 1 i 6 de gener

Horaris especials:
24 i 31 de desembre, 5 de gener 11.00 – 15:00 h

*El desallotjament de les sales s’inicia 10 minuts abans del tancament. L’últim accés (18.30 o 19:30) només permet un recorregut de 20 minuts.

Com arribar

Autobusos: 59, 136, V21, V27, H16, 47, V23
www.tmb.cat

Metro: L4 i L1
www.tmb.cat

Bicis: 396; 397
www.bicing.barcelona

Audioguies

Disponibles en espanyol, català i anglès. Format en línia, accessible a través del mòbil sense descàrregues ni instal·lacions.

Disponible també en dispositiu auditiu que es pot obtenir a la sala (segons disponibilitat).

Preu: 4€

Accessibilitat

La sala d’exposicions compta amb rampa per a cadires de rodes i ascensor intern.

Serveis

Consigna: Temporalment no disponible per prevenció sanitària

Llibreria

Llibreria KBr by Juan Naranjo.

librería@juannaranjo.eu / Telf. (+34) 933 568 021

L’exposició Garry Winogrand, que acull el Centre de fotografia KBr Fundación MAPFRE, a Barcelona, pretén incidir en la importància que, per a l’estudi d’aquesta disciplina, tenen alguns dels millors fotògrafs de la segona meitat del segle xx i, en el cas concret d’aquest artista, com a figura clau en la renovació de la fotografia documental.

El 1978, John Szarkowski, considerat com una de les personalitats més influents en la formació del gust fotogràfic i director del Departament de Fotografia del Museum of Modern Art (MoMA) de Nova York des del 1962, va definir Garry Winogrand (Nova York, 1928-1984) com «al fotògraf més important de la seva generació».

Les seves fotografies recullen tres dècades d’una extensa tasca feta «en i entre» el flux urbà, a través del qual representa una realitat que es mostra tal com és, sense judicis morals, com si fos un catàleg de la vida quotidiana. El 1963, per a la sol·licitud de la seva primera beca Guggenheim, va escriure: «He estat fotografiant els Estats Units per intentar […] esbrinar qui som i com ens sentim, observant la nostra aparença mentre la història es produïa i es continua produint al nostre al voltant en aquest món», i expressava, alhora, la consternació que sentia en descobrir que els somnis dels nord-americans són «barats i trivials» i estan construïts sobre «aparences i fantasies».

Comissari: Drew Sawyer

Compra d'entrades

Garry Winogrand

Selecciona una opció

Entrades

Individual

Entrada PLUS

  • ENTRADA i AUDIOGUIA per Garry Winogrand i Nicholas Nixon: The Brown sisters. Audioguia accessible en línia, des del telèfon mòbil (Smartphone, Iphone) sense descàrregues ni instal·lacions. També es pot sol·licitar un dispositiu a la sala (si hi ha disponibilitat). (Cada exposició inclou una presentació, en castellà, del/a comissari/a o el/la coordinador/a de la mateixa).
  • Preu: PLUS General, 9 €. PLUS Reduïda, 7 €. Dimarts no festius: 4 €.
  • No oblidis portar els teus auriculars!

Entrada individual

Els/les beneficiaris/àries de col·lectius amb dret a entrada gratuïta han d'obtenir la seva entrada a la taquilla de la sala.

Visita comentada

  • Una aproximació a les claus de l'obra de Garry Winogrand de la mà dels nostres mediadors culturals.
  • Sense cost addicional a l'entrada. Informació a recepció.
  • Horari: Dimecres i dijous: 17-20 h | Divendres i Dissabtes: 12-14 h, 17-20 h | Diumenges i festius: 12-14 h.

Clients MAPFRE i entitats col·laboradores

  • Els / les assegurats / es de MAPFRE disposen de 2 entrades gratuïtes per a aquestes exposicions. Si accedeix per primera vegada, consulteu aquestes senzilles indicacions.
  • Si pertanys a alguna de les entitats col·laboradores amb Fundació MAPFRE, ha d'obtenir la seva entrada reduïda (1 €) a la taquilla de la sala.

Audioguies

  • Si ja has adquirit una entrada i vols afegir l'audioguia, pots adquirir-la de forma individual. Preu: 4 €
  • No oblidis portar els teus auriculars!

Grups

Grups externs

  • La presència d'un/a guia o responsable de el grup és obligatòria. Si voleu demanar aquest servei a Fundació MAPFRE, sol·liciteu informació a: infokbr@fundacionmafpre.org.
  • El grup ha d'estar compost per un mínim de 6 persones. En l'actualitat, i a causa de les mesures de prevenció sanitària, el màxim nombre d'integrants (guia inclòs/a) és de 7 pax.
  • És obligatori utilitzar algun sistema d’audioguiat durant la visita.
  • Horari:
    • Dijous les: 11:00 - 11:30 - 12:00.
  • La formalització de la reserva implica l'acceptació d'aquestes Normes de grups externs.

3 €/pax.

Col·legis

Les activitats educatives escolars estan temporalment suspeses.

Famílies

Les activitats educatives familiars estan temporalment suspeses.

Important:

  • Totes les modalitats d'entrades permeten l'accés a les dues exposicions.
  • No s'admeten canvis o devolucions excepte per causa de força major justificada.
  • Aforament reduït per prevenció sanitària. Obtingui des d'aquí la seva entrada a la taquilla en línia per evitar esperes.

La mostra, que incorpora les fotografies en blanc i negre més conegudes de l’artista, s’enriqueix amb aportacions noves i ofereix aspectes poc coneguts de la seva trajectòria. A principis de la dècada del 1950, l’autor va començar a fer servir pel·lícula de diapositives en color, les possibilitats artístiques de les quals va intuir aviat. Aquestes obres, que es projecten per primera vegada a Espanya i de les quals se n’han seleccionat cent cinquanta-dues, completen el recorregut cronològic que oferim per la seva extensa obra.

La manera de treballar de Winogrand, gairebé compulsiva, mostra el caos i la vitalitat de la societat nord-americana de la dècada del 1960 a la seva ciutat, Nova York, però també dels diferents llocs que va visitar, ja que, a partir del 1955, va recórrer per carretera bona part dels Estats Units. El 1973, es va traslladar a Austin (Texas), on va compatibilitzar la seva carrera de fotògraf amb la de docent. Cinc anys més tard, es va traslladar a Los Angeles, on va viure durant sis anys. El febrer del 1984, li van detectar un càncer de vesícula biliar i va morir dos mesos després, a l’edat de 56 anys.

Amb aquesta exposició volem llançar una nova llum sobre un dels artistes fonamentals en la història d’aquesta disciplina, i que va ser qualificat com «al fotògraf més important de la seva generació», la qual cosa el situa a l’altura d’altres noms emblemàtics de la fotografia com Walker Evans o Lee Friedlander.

Descarrega el fullet de l’exposició (561 KB)

Descarrega’t els textos de sala i cartel·les (484 KB)

Els Estats Units de postguerra: després de la Segona Guerra Mundial, la victòria va donar, als nord-americans, un hàlit d’esperança. La Gran Depressió i el crac del 29 havien assolat el país i moltes persones van tenir por que, després de la contesa, no tornarien els bons temps. No obstant això, el país es va embarcar en un temps de riquesa econòmica acompanyada d’una nova llibertat. Les restriccions socials, i fins i tot les racials, començaven a relaxar-se. Però també van ser temps d’inquietud. La por de la subversió, de viure més emancipació per part de la gent de color, de l’excessiva llibertat, de les armes nuclears, semblava ser a la ment de bona part de la població. La persecució velada dels que eren considerats d’«esquerres» va marcar un dels aspectes del període de la Guerra Freda. Aquestes contradiccions, les d’un ambient pròsper i fort, l’aparentment aconseguida “American way of life” barrejada amb aquesta sensació de por, fins i tot d’angoixa, es troben reflectides en l’obra de Garry Winogrand com en cap altra dels fotògrafs de la seva generació.

El carrer: cap al 1957, l’artista abandona la seva ocupació com a fotoreporter per encàrrec per a revistes il·lustrades i es dedica en exclusiva a la seva obra personal i a la publicitat. Després de la seva primera exposició individual el 1960 a la Image Gallery de Nova York, comença a fer servir diferents tècniques i recursos per capturar l’energia i la vitalitat dels carrers de la ciutat, com el gran angular o el pla inclinat, que permeten que es consideri a ell mateix un fotògraf seriós. Allunyat de tot sentimentalisme, persegueix l’autenticitat i la sinceritat, tant en la seva vida com en la seva obra. Les seves imatges aconsegueixen capturar l’esperit de tota una generació que, després d’un període de bonança, oculta un sentiment de desassossec per un món que, aparentment, és capaç d’enfrontar-se a qualsevol cosa i que no obstant això sembla abocat al col·lapse.

La fragmentació: les imatges de Garry Winogrand, a contracorrent de les tendències fotogràfiques, no sempre donen una explicació del que retraten, ja que l’artista es mou en el terreny d’una certa ambigüitat. Hi veiem personatges tallats, primers plans que se centren un motiu situat en una cantonada d’una fotografia, o esclats de llum que ens n’impedeixen la comprensió al primer cop d’ull.

Les seves fotografies generen desconcert i fan que ens preguntem què és el que realment explica la imatge, qui és el personatge que tenim davant dels nostres ulls o el perquè d’aquesta escena fraccionada. És com si l’artista també s’estigués fent aquestes mateixes preguntes, per a les quals no sempre obté una resposta perquè, en realitat, s’interessa més per com les imatges transmeten el món que no pas pel que n’expliquen. Malgrat tot, Winogrand mai no va tenir gaire tirada a donar explicacions sobre la seva obra. Una vegada, quan li van preguntar pel motiu de les seves imatges, va assenyalar: «Faig fotografies per descobrir quina aparença tindrà una cosa després que s’hagi convertit en fotografia», tot rebutjant, així, el seu caràcter narratiu o simbòlic.

El color: el 1967, en l’emblemàtica exposició New Documents, celebrada al MoMA de Nova York, es va presentar per primera vegada una selecció de 80 diapositives en color de Garry Winogrand. A causa de diverses dificultats tècniques amb el projector, que es va avariar i en va acabar cremant deu, es van retirar de la mostra. Per això, en vida de l’artista, aquestes imatges en color amb prou feines es coneixien. No obstant això, en les reunions amb amics i a les seves classes, l’autor les ensenyava mitjançant passis de diapositives com el que reprodueix el muntatge realitzat per mostrar-les en l’exposició que presentem aquí. És la primera vegada que aquesta part de la seva obra pot veure’s a Espanya.

Actualment, el Center for Creative Photography de Tucson (Arizona), que en custodia el llegat, conserva més de 45.000 diapositives en color de l’autor. El nostre agraïment pel seu suport i participació, que han permès que aquesta exposició sigui una realitat.

IMS

Si desitja posar-se en contacte amb el Departament de Comunicació per a sol·licitar el dossier de premsa, imatges en alta resolució o qualsevol altre assumpte, si us plau ompli el següent formulari especificant el/s mitjà/s per al/als quals se sol·licita informació.

També et pot interessar
The Brown Sisters, 2019