Compra d’entrades exposició La mirada captiva

La col·lecció de daguerreotips del Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) de l’Ajuntament de Girona

 

26.FEB.2021           23.MAIG.2021

Retratos de una mujer y de un hombre, ca.1840-1860

Autoria desconeguda
Retrats d’una dona i d’un home, ca.1840-1860
Estoig amb dos daguerreotips. CRDI Col·lecció Ángel Fuentes de Cía

Exposició

 

26.FEB.2021         23.MAIG.2021

On?

Centre de Fotografia KBr
Avinguda del Litoral, 30 – 08005 Barcelona

Telf: +34 93 272 31 80

infokbr@fundacionmapfre.org

Horari general:
Fins el 30 de març:
Dilluns (excepte festius): tancat
Dimarts a diumenges (i festius): 11:00 – 19:00 h

Des de l’1 d’abril:
Dilluns (excepte festius): tancat
Dimarts a diumenges (i festius): 11:00 – 20:00 h

Tancament de sales:
25 de desembre; 1 i 6 de gener

Horaris especials:
24 i 31 de desembre, 5 de gener 11.00 – 15:00 h

*El desallotjament de les sales s’inicia 10 minuts abans del tancament. L’últim accés (18.30 o 19:30) només permet un recorregut de 20 minuts.

Com arribar

Autobusos: 59, 136, V21, V27, H16, 47, V23
www.tmb.cat

Metro: L4 i L1
www.tmb.cat

Bicis: 396; 397
www.bicing.barcelona

Audioguies

Disponibles en espanyol, català i anglès. Format en línia, accessible a través del mòbil sense descàrregues ni instal·lacions.

Disponible també en dispositiu auditiu que es pot obtenir a la sala (segons disponibilitat).

Preu: 4€

Accessibilitat

La sala d’exposicions compta amb rampa per a cadires de rodes i ascensor intern.

Serveis

Consigna: Temporalment no disponible per prevenció sanitària

Llibreria

Llibreria KBr by Juan Naranjo.

librería@juannaranjo.eu / Telf. (+34) 933 568 021

Des de la seva aparició el 1839 el daguerreotip va exercir una profunda fascinació per la forma en què aquestes petites plaques platejades semblaven atrapar, captivar, l’enigma de la identitat humana. Objecte de demanda per àmplies capes de la població, sobretot a les ciutats, es convertiria en un element essencial en fer de la fotografia, ja des del seu origen, un fenomen massiu i proper.

Organitzada en col·laboració amb el Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CDRI) de l’Ajuntament de Girona.

Comissaris: Joan Boadas i David Iglésias (Cap del Servei de gestió documental i arxiu i publicacions; Cap de Secció de documentació fotogràfica i audiovisual, respectivament, del CRDI).

Compra d'entrades

Claudia Andujar

Selecciona una opció

Entrades

Individual

Entrada PLUS

  • Entrada i audioguia per a les dues exposicions. Audioguia accessible en línia, des del telèfon mòbil (Smartphone, Iphone) sense descàrregues ni instal·lacions. També es pot sol·licitar un dispositiu a la sala (si hi ha disponibilitat).
  • Preu: PLUS General, 9 €. PLUS Reduïda, 7 €. Dimarts no festius (accés gratuït), 4 €.
  • No oblidis portar els teus auriculars!

Si ja has adquirit una entrada i vols afegir l'audioguia, pots adquirir-la de forma individual. Preu: 4 €

Entrada individual

Els/les beneficiaris/àries de col·lectius amb dret a entrada gratuïta han d'obtenir la seva entrada a la taquilla de la sala.

Visita comentada

  • Una aproximació a l'exposició de la mà dels nostres mediadors culturals.
  • Sense cost addicional a l'entrada. Informació a recepció.
  • Horari:
    • Fins al 31 de març: dimecres i dijous: 16-19 h | Divendres i Dissabtes: 12-14 h, 16-19 h | Diumenges i festius: 12-14 h.
    • Des de 1 d'abril: dimecres i dijous: 17-20 h | Divendres i Dissabtes: 12-14 h, 17-20 h | Diumenges i festius: 12-14 h.

Clients MAPFRE i entitats col·laboradores

  • Els / les assegurats / es de MAPFRE disposen de 2 entrades gratuïtes per a aquestes exposicions. Si accedeix per primera vegada, consulteu aquestes senzilles indicacions.
  • Si pertanys a alguna de les entitats col·laboradores amb Fundació MAPFRE, ha d'obtenir la seva entrada reduïda (1 €) a la taquilla de la sala.

Grups

Grups externs

  • La presència d'un/a guia o responsable de el grup és obligatòria. Si voleu demanar aquest servei a Fundació MAPFRE, sol·liciteu informació a: infokbr@fundacionmafpre.org.
  • El grup ha d'estar compost per un mínim de 6 persones. En l'actualitat, i a causa de les mesures de prevenció sanitària, el màxim nombre d'integrants (guia inclòs/a) és també de 6 pax.
  • És obligatori utilitzar algun sistema d’audioguiat durant la visita.
  • Horaris:
    • Dimecres: 16:00 - 16:30-17:00.
  • La formalització de la reserva implica l'acceptació d'aquestes Normes de grups externs.

3 €/pax.

Col·legis

Les activitats educatives escolars estan temporalment suspeses.

Famílies

Les activitats educatives familiars estan temporalment suspeses.

Important:

  • Totes les modalitats d'entrades permeten l'accés a les dues exposicions.
  • No s'admeten canvis o devolucions excepte per causa de força major justificada.
  • Aforament reduït per prevenció sanitària. Obtingui des d'aquí la seva entrada a la taquilla en línia per evitar esperes.

Des que el 1836 s’obtingués per primer cop una imatge sobre una placa banyada amb sals de plata, la revolució daguerrotípica es va estendre aviat per tot Europa, inclosa Espanya, on també va tenir una repercussió immediata. El daguerreotip va exercir una profunda fascinació per la forma en què aquestes petites plaques platejades semblaven atrapar, captivar, l’enigma de la identitat humana.

La mirada captiva ens submergeix en els orígens de la fotografia a través de 105 imatges de la col·lecció de daguerreotips de el Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) de l’Ajuntament de Girona, una de les més notables per la rellevància i varietat de les seves peces.

L’exposició es completa amb una selecció de l’instrumental utilitzat en la daguerrotipia, procedent del Museu de Cinema de Girona, que ajuda a comprendre la cultura visual de l’època, i dos audiovisuals que expliquen com es fa un daguerreotip i com ha estat el procés de restauració d’un grup d’ells de cara a aquesta mostra.

Aquesta mostra inaugura una de les noves línies de programació que Fundació MAPFRE ha iniciat a Barcelona en col·laboració amb institucions catalanes que alberguen un ric patrimoni fotogràfic que, en aquesta ocasió, ens permet construir un relat sobre els primers anys de la història de la fotografia des del punt de vista tecnològic i cultural.

Descarrega el fullet de l’exposició (963 MB)

Descarrega’t els textos de sala i cartel·les (2 MB)

Captivitat: el significat del terme «captiva» inclòs en el títol suggereix una doble accepció. D’una banda, en paraules de l’escriptor, crític i lingüista franco-búlgar Tzvetan Todorov, fa referència a la intenció d’atrapar l’instant i fixar alguna cosa que fuig; i de l’altra, a la fascinació i l’atractiu que va despertar a la fi del segle XIX l’aparició del daguerreotip. Aquest objecte, el primer que es difon i comercialitza en la història de la fotografia, es considera més aviat un «prodigi» físicoquímic, «el mirall de la memòria», com va ser comunament conegut en aquell temps.

Sals de plata: després dels treballs de Joseph-Nicéphore Niépce (mort en 1833), relacionats amb la sensibilitat de la llum a les sals de plata, el daguerreotip va ser divulgat per Louis-Jacques-Mandé Daguerre, que el 1836 obtenia per primera vegada una imatge sobre una placa banyada amb sals de plata: el primer daguerreotip, que va continuar perfeccionant fins a la seva presentació oficial el 7 de gener del 1839.

Un fenomen cosmopolita: la quasi total absència de producció daguerrotípica a Girona, en un moment en què la localitat es trobava encara allunyada del desenvolupament industrial que coneixeria anys després, sustenta la idea que la tècnica fotogràfica va ser en els seus inicis un fenomen cosmopolita. És aquesta idea una de les línies en què se centra la construcció de la col·lecció del CRDI que té l’objectiu principal de donar a conèixer, protegir, fomentar i divulgar el patrimoni documental en imatge de la ciutat de Girona, així com de mostrar l’evolució tecnològica de l’objecte fotogràfic.

Visió multimèdia: a més dels dos audiovisuals explicatius, el recorregut expositiu es completa amb un projecte que neix dins el marc de recerca de l’escola CIFOG (Cicles Formatius Girona), on s’han desenvolupat unes fotogrametries que permetran obtenir una visió tridimensional de quatre daguerreotips de la col·lecció. A això s’afegeix una experiència interactiva amb la qual es pot explorar l’espai de treball d’un daguerrotipista de l’època i reproduir els diferents passos per a realitzar un daguerreotip.

Si desitja posar-se en contacte amb el Departament de Comunicació per a sol·licitar el dossier de premsa, imatges en alta resolució o qualsevol altre assumpte, si us plau ompli el següent formulari especificant el/s mitjà/s per al/als quals se sol·licita informació.

També et pot interessar
Susi Korihana thëri nadando, Catrimani, Roraima, 1972-1974