Barcelona Photo Center

Carrie Mae Weems

Un gran gir dins del possible

05.OCT.2022          15.GEN.2023

La orilla del tiempo. La Antigua Roma, de la serie “Deambulando”, 2006

Carrie Mae Weems
La riba del temps. L’Antiga Roma de la sèrie “Deambulant”, 2006
Cortesia de l’artista i la Jack Shainman Gallery, Nova York

Exposició

05.OCT.2022        15.GEN.2023

On?

Centre de Fotografia KBr
Avinguda del Litoral, 30 – 08005 Barcelona

Telf: +34 93 272 31 80

infokbr@fundacionmapfre.org

Horari general:
Dilluns (excepte festius): tancat
Dimarts a diumenges (i festius): 11:00 – 19:00 h

Tancament de sales:
25 de desembre; 1 i 6 de gener

Horaris especials:
24 i 31 de desembre, 5 de gener 11.00 – 15:00 h

*El desallotjament de les sales s’inicia 10 minuts abans del tancament. L’últim accés (18:30) només permet un recorregut de 20 minuts.

Com arribar

Autobusos: 59, 136, V21, V27, H16, 47, V23
www.tmb.cat

Metro: L4 i L1
www.tmb.cat

Bicis: 396; 397
www.bicing.barcelona

Audioguies

Disponibles en espanyol, català i anglès. Format en línia, accessible a través del mòbil sense descàrregues ni instal·lacions.

Disponible també en dispositiu auditiu que es pot obtenir a la sala (segons disponibilitat).

Preu: 4€

Accessibilitat

La sala d’exposicions compta amb rampa per a cadires de rodes i ascensor intern.

Serveis

Consigna.

Llibreria

Llibreria KBr by Juan Naranjo.

librería@juannaranjo.eu / Telf. (+34) 933 568 021

Des que va començar el seu treball, Carrie Mae Weems l’ha dedicat a reformular la identitat de la comunitat afroamericana i la de les dones, a explorar els mecanismes que s’amaguen darrere del poder, qui l’exerceix i sobre qui s’exerceix, així com a qüestionar les narratives institucionals al voltant de la història. Les seves obres, tot i que se centren en la fotografia, excedeixen els límits del mitjà i aborden des de la performance fins al vídeo o la instal·lació ‒per citar només algunes disciplines‒ i estan transitades per un sentit de lluita contra la injustícia i la violència amb l’esperança de poder fer d’aquest un món millor.

Comissària: Elvira Dyangani Ose

Compra d'entrades

Carrie Mae Weems. Un gran gir dins del possible

Selecciona una opció

Entrades

Individual

Entrada compartida (KBr & Foto Colectania)

• Aquesta entrada dóna accés a les dues seus on es presenta Carrie Mae Weems. Un gran gir dins del possible: KBr i Foto Colectania.
  • PREU: 5€. Presentant després aquesta "Entrada compartida", l'accés a l'exposició a Foto Colectania es redueix de 5€ a 3€.
  • A més d'aquests dos espais, l'obra de C.M. Weems també és present a la Capella MACBA, on es projecta la instal·lació Lincoln, Lonnie, and me. (Entrada gratuïta).

Entrada PLUS

• ENTRADA i AUDIOGUIA per Carrie Mae Weems. Un gran gir dins del possible (no hi ha audioguia per a KBr FLAMA 22). Audioguia accessible online, des del telèfon mòbil (Smartphone, Iphone) sense descàrregues ni instal·lacions. També es pot sol·licitar un dispositiu a la sala (si hi ha disponibilitat). (Inclou una presentació, en castellà, del/a comissari/a o el/la coordinador/a de la mateixa).
  • PREUS: PLUS GENERAL: 9 €. PLUS REDUÏDA: 7 €. (Col·lectius amb dret a entrada reduïda). Dimarts no festius: 4 €.
  • No inclou auriculars. Pots afegir-los (1€) durant el procés de compra online o a la taquilla de sala; per raons de sostenibilitat et recomanem que portis els teus propis auriculars.

Entrada individual

• Permet la visita a Carrie Mae Weems. Un gran gir dins del possible i a KBr FLAMA 22.
  • PREUS: Entrada general: 5 €. Entrada reduïda: 3 € (Col·lectius amb dret a entrada reduïda)
  • Accés gratuït general (dimarts no festius): 0 €.

Els/les beneficiaris/àries de col·lectius amb dret a entrada gratuïta han d'obtenir la seva entrada a la taquilla de la sala.

Visita comentada

• La mediació cultural és un dels instruments més dinàmics i eficaços que les institucions museístiques utilitzem per facilitar als nostres visitants una millor comprensió de les exposicions.
  • Breu explicació (15-20 min. aprox.), sobre conceptes i informacions amb què aprofundir en l'apreciació i el gaudi de les obres exposades.
  • Horaris: Dimecres i dijous: de 16 a 19 h; divendres i dissabtes: de 12a 14 h i de 16 a 19 h; diumenges i festius: de 12 a 14 h.
  • Sense cap cost addicional a l'entrada. Informació a recepció.

Clients MAPFRE

• MAPFRE ofereix als seus assegurats 2 entrades gratuïtes (4 en el cas dels Clients Platino) per visitar Carrie Mae Weems. Un gran gir dins del possible i KBr FLAMA 22 a la data que triïn.
  • Per obtenir les entrades cortesia de MAPFRE, accedeix a la taquilla online i segueix el procés de compra. Abans del pagament, el programa us sol·licitarà el vostre NIF/NIE i automàticament activarà la gratuïtat de les entrades que us corresponen.
  • Les invitacions s'han de fer servir en una única visita.
  • Si tens algun dubte, pots consultar aquestes senzilles Indicacions.

Entitats col·laboradores

• Si pertanys a alguna de les entitats col·laboradores amb Fundació MAPFRE, has d'obtenir la seva entrada reduïda (1 €) a la taquilla de la sala.

Audioguies

• Si ja has adquirit una entrada i vols afegir l'audioguia, pots adquirir-la de forma individual. Preu: 4 €
  • La audioguia es accessible online, des del telèfon mòbil (Smartphone, Iphone) sense descàrregues ni instal·lacions. També es pot sol·licitar un dispositiu a la sala (si hi ha disponibilitat). (Cada exposició inclou una presentació, en castellà, del/a comissari/a o el/la coordinador/a de la mateixa).

Grups

Visita de grup

• En la visita de grup és obligatòria la presència d'un / a guia o responsable de el grup. Si voleu demanar aquest servei a Fundación MAPFRE, sol·liciti informació i tarifes a: infokbr@fundacionmapfre.org.
  • El grup ha d'estar compost per un mínim de 6 pax. i un màxim de 15 pax. (guia inclòs/a).
  • HORARI: Dijous les: 11:00 - 11:30 - 12:00.
  • La formalització de la reserva implica l'acceptació d'aquestes Normes de grups externs.

3 €/pax.

Col·legis

Per informació sobre el contingut, horaris i tarifes de les activitats escolars, consulta la secció Col·legis i famílies.

Famílies

Per informació sobre el contingut, horaris i tarifes de les activitats familiars, consulta la secció Col·legis i famílies.

Important:

• No s'admeten canvis o devolucions excepte per causa de força major justificada.
  • La compra d'entrades pressuposa l'acceptació d'aquestes Normes per a la visita. Rcomanem la seva lectura abans d'accedir a la sala.
  • Fundació MAPFRE no es responsabilitza de les tarifes, horaris i altres informacions aplicades a les pàgines web d'altres entitats on es poden adquirir entrades per a les seves exposicions.
  • Per necessitats de conservació les sales mantenen una temperatura constant de 21º, de manera que és possible que durant la visita convingui portar alguna roba lleugera d'abric.

Al llarg de la seva trajectòria, Carrie Mae Weems ha anat interrogant la història i ha qüestionat la visibilitat o invisibilitat dels qui han contribuït a la seva construcció, tot tractant de subvertir, reconfigurar i influenciar el discurs dominant. En aquest sentit, ha utilitzat els estereotips racials, sexuals i polítics per expressar una profunda crítica al sistema i a la mateixa pràctica artística.

Des de la seva primera sèrie Family Pictures and Stories [Fotos i històries de família, 1978-1984], i al llarg dels seus més de trenta anys de producció, les qüestions sobre el poder, la raça, la violència, el gènere, la política i la identitat han estat sempre presents a la seva obra, i Weems les ha abordades des d’un enfocament narratiu més que no documental en diversos suports i llenguatges, com fotografia –que agrupa en sèries–, text, performance o grans instal·lacions. La pràctica artística de Carrie Mae Weems transcendeix el que és particular i reflexiona sobre un passat complex que es projecta amb esperança en el futur i que connecta diferents generacions. En molts dels seus treballs l’artista es presenta com una nova narradora de la història, de vegades de forma literal, atès que es fotografia a si mateixa d’esquena en moltes escenes, com un personatge anònim, una dona, un cos negre present/absent en una actitud performativa que l’ha acompanyada al llarg de tota la seva trajectòria des que va estudiar dansa als inicis de la seva carrera.

L’exposició Carrie Mae Weems: «Un gran gir del possible», organitzada per Fundación mapfre en col·laboració amb Fundació Foto Colectania i el Württembergischer Kunstverein Stuttgart (WKV), fa un recorregut cronològic i temàtic a través de les seves sèries, algunes de les quals es podran veure a la mateixa seu de Foto Colectania, com Kitchen Table Series [Taula de cuina, 1990] i And 22 Million Very Tired and Very Angry People [I 22 milions de persones molt cansades i molt enfadades, 1991]. A més, en aquesta ocasió, el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) albergarà la instal·lació de Weems Lincoln, Lonnie, and Me [Lincoln, Lonnie i jo, 2012] amb motiu de la mostra.

La Musa: Una de les peculiaritats de l’obra de Carrie és que en moltes de les seves fotografies trobem el cos d’una dona d’esquena a qui mai veiem el rostre. És la mateixa Carrie, el seu alter ego o la musa, que actua de narradora de la història que l’artista vol explicar. Si en sèries com la de Cuba  (2006) aquesta musa porta un vestit blanc que transmet optimisme, en altres casos –Museums, Roaming– va completament vestida de negre, la qual cosa li confereix una sensació anacrònica, gairebé espectral, que guia l’espectador a una reflexió sobre el passat, la història i la memòria.

Reelaboració de la història: Des dels seus inicis, Carrie Mae Weems ha explorat temes relacionats amb la identitat de gènere, de vegades des d’un punt de vista íntim i familiar, com va ser el cas de Kitchen Table Series, entenent l’espai domèstic com el lloc per presentar assumptes relacionats amb la tradició, la família, la monogàmia o les relacions personals. Aquest tipus de treball ens presenta una artista amb un fort compromís polític que reflexiona sobre els usos i abusos de poder en l’esfera privada. Però Weems no es queda només a l’espai privat. A les seves sèries sobre l’Àfrica l’artista reflexiona sobre com ha estat vist l’Altre al llarg de la història, entenent l’Altre com aquell que no forma part de la cultura dominant. Aquesta cultura ‒blanca‒ dominant hauria creat narracions quant a raça, gènere i classe que no es corresponen amb la realitat d’aquest Altre i que solen ser d’opressió i racisme. Són aquestes narracions històriques les que Weems tracta de reelaborar amb la seva obra.

Black Power: En la dècada de 1960, l’activista Stokely Carmichael i el politòleg Charles V. Hamilton van crear aquest moviment polític influït pel pensament de Malcolm X com una ideologia que fomentava l’orgull dels afroamericans per la seva cultura i la seva ascendència. El moviment creia que la solidaritat entre afroamericans podria servir per construir la base política i econòmica necessària per reclamar la plena igualtat, i es va radicalitzar quan aquests objectius no es van aconseguir. El Partit Pantera Negra (Black Panther Party), que defensava l’ús de la violència com a mitjà per aconseguir la igualtat, es va convertir en un dels grups més destacats entre els qui defensaven l’ús de la violència.

Si desitja posar-se en contacte amb el Departament de Comunicació per a sol·licitar el dossier de premsa, imatges en alta resolució o qualsevol altre assumpte, si us plau ompli el següent formulari especificant el/s mitjà/s per al/als quals se sol·licita informació.

També et pot interessar

Los santos inocentes, 2019