Compra d’entrades exposició Claudia Andujar

26.FEB.2021           23.MAIG.2021

Susi Korihana thëri nadando, Catrimani, Roraima, 1972-1974

Claudia Andujar
Susi Korihana thëri nadando, Catrimani, Roraima, 1972-1974
© Claudia Andujar

Exposició

 

26.FEB.2021         23.MAIG.2021

On?

Centre de Fotografia KBr
Avinguda del Litoral, 30 – 08005 Barcelona

Telf: +34 93 272 31 80

infokbr@fundacionmapfre.org

Horari general:
Fins el 30 de març:
Dilluns (excepte festius): tancat
Dimarts a diumenges (i festius): 11:00 – 19:00 h

Des de l’1 d’abril:
Dilluns (excepte festius): tancat
Dimarts a diumenges (i festius): 11:00 – 20:00 h

Tancament de sales:
25 de desembre; 1 i 6 de gener

Horaris especials:
24 i 31 de desembre, 5 de gener 11.00 – 15:00 h

*El desallotjament de les sales s’inicia 10 minuts abans del tancament. L’últim accés (18.30 o 19:30) només permet un recorregut de 20 minuts.

Com arribar

Autobusos: 59, 136, V21, V27, H16, 47, V23
www.tmb.cat

Metro: L4 i L1
www.tmb.cat

Bicis: 396; 397
www.bicing.barcelona

Audioguies

Disponibles en espanyol, català i anglès. Format en línia, accessible a través del mòbil sense descàrregues ni instal·lacions.

Disponible també en dispositiu auditiu que es pot obtenir a la sala (segons disponibilitat).

Preu: 4€

Accessibilitat

La sala d’exposicions compta amb rampa per a cadires de rodes i ascensor intern.

Serveis

Consigna: Temporalment no disponible per prevenció sanitària

Llibreria

Llibreria KBr by Juan Naranjo.

librería@juannaranjo.eu / Telf. (+34) 933 568 021

L’exposició presenta la major mostra dedicada fins ara a la trajectòria de la brasilera (nascuda a Suïssa el 1931) Claudia Andujar: una àmplia panoràmica (prop de 300 fotografies centrades en la seva convivència amb els Yanomani a partir de 1970, una instal·lació audiovisual i dibuixos realitzats pels indígenes) d’una obra internacionalment reconeguda i una proposta fotogràfica en la qual la intimitat de l’artista amb els subjectes i els motius representats es combina amb el recurs a un llenguatge experimental en què art i activisme es troben.

A les imatges dels Yanomani, seleccionades pel comissari al llarg d’una investigació de quatre anys a l’arxiu de l’artista, se suma una selecció de les primeres fotografies realitzades per Andujar al Brasil (anys 60 i 70).

Organitzada en col·laboració amb l’Institut Moreira Salles (IMS), Brasil.

Comissari: Thyago Nogueira, coordinador de fotografia contemporània de l’IMS.

IMS
Compra d'entrades

Claudia Andujar

Selecciona una opció

Entrades

Individual

Entrada PLUS

  • Entrada i audioguia per a les dues exposicions. Audioguia accessible en línia, des del telèfon mòbil (Smartphone, Iphone) sense descàrregues ni instal·lacions. També es pot sol·licitar un dispositiu a la sala (si hi ha disponibilitat).
  • Preu: PLUS General, 9 €. PLUS Reduïda, 7 €. Dimarts no festius (accés gratuït), 4 €.
  • No oblidis portar els teus auriculars!

Si ja has adquirit una entrada i vols afegir l'audioguia, pots adquirir-la de forma individual. Preu: 4 €

Entrada individual

Els/les beneficiaris/àries de col·lectius amb dret a entrada gratuïta han d'obtenir la seva entrada a la taquilla de la sala.

Visita comentada

  • Una aproximació a les claus de l'obra de Claudia Andujar de la mà dels nostres mediadors culturals.
  • Sense cost addicional a l'entrada. Informació a recepció.
  • Horari:
    • Fins al 31 de març: dimecres i dijous: 16-19 h | Divendres i Dissabtes: 12-14 h, 16-19 h | Diumenges i festius: 12-14 h.
    • Des de 1 d'abril: dimecres i dijous: 17-20 h | Divendres i Dissabtes: 12-14 h, 17-20 h | Diumenges i festius: 12-14 h.

Clients MAPFRE i entitats col·laboradores

  • Els / les assegurats / es de MAPFRE disposen de 2 entrades gratuïtes per a aquestes exposicions. Si accedeix per primera vegada, consulteu aquestes senzilles indicacions.
  • Si pertanys a alguna de les entitats col·laboradores amb Fundació MAPFRE, ha d'obtenir la seva entrada reduïda (1 €) a la taquilla de la sala.

Grups

Grups externs

  • La presència d'un/a guia o responsable de el grup és obligatòria. Si voleu demanar aquest servei a Fundació MAPFRE, sol·liciteu informació a: infokbr@fundacionmafpre.org.
  • El grup ha d'estar compost per un mínim de 6 persones. En l'actualitat, i a causa de les mesures de prevenció sanitària, el màxim nombre d'integrants (guia inclòs/a) és també de 6 pax.
  • És obligatori utilitzar algun sistema d’audioguiat durant la visita.
  • Horaris:
    • Dijous: 11:00 - 11:30-00:00.
  • La formalització de la reserva implica l'acceptació d'aquestes Normes de grups externs.

3 €/pax.

Col·legis

Les activitats educatives escolars estan temporalment suspeses.

Famílies

Les activitats educatives familiars estan temporalment suspeses.

Important:

  • Totes les modalitats d'entrades permeten l'accés a les dues exposicions.
  • No s'admeten canvis o devolucions excepte per causa de força major justificada.
  • Aforament reduït per prevenció sanitària. Obtingui des d'aquí la seva entrada a la taquilla en línia per evitar esperes.

«Estic connectada amb el poble indígena, amb la terra, amb una lluita essencial. Tot això em commou profundament. Tot sembla necessari. Potser no ho entengui tot, ni busco entendre-ho. Però no cal, estimar és suficient. Potser sempre vaig buscar la raó de la vida en aquesta essencialitat. I per això vaig arribar a la selva amazònica, de manera instintiva, mentre em buscava a mi mateixa.»

Aquestes paraules resumeixen bona part de la trajectòria de l’artista Claudia Andujar (Suïssa, 1931), que, després dels seus inicis com a fotoperiodista, a partir de 1971 va dedicar la seva vida i la seva obra a la defensa dels yanomami, un dels grups indígenes més amplis del Brasil. En aquest país es va establir Andujar el 1955 després de fugir amb la seva mare de l’Holocaust.

La mostra reuneix més de dues-centes fotografies, al costat d’una sèrie de dibuixos realitzats per integrants de poble yanomami, així com llibres, projeccions audiovisuals i documents que exploren l’extraordinària contribució de l’artista a l’mitjà. Amb un estil que combina una mirada íntima cap als subjectes representats amb una aproximació experimental que conjuga art i compromís, Andujar ha transformat la protecció i defensa dels yanomami en una missió de vida.

Descarrega el fullet de l’exposició (4 MB)

Descarrega’t els textos de sala i cartel·les (959 KB)

Yanomami: El bressol d’aquest poble indígena es troba a la serra Parima, a la frontera entre el Brasil i Veneçuela. Caçadors, recol·lectors i agricultors, habiten la regió des de fa milers d’anys i circulen per una àrea de 120.000 km2, en què gran part d’ells han viscut lluny dels rius i prop de rierols i brolladors, en terres altes els fruits i animals els han proporcionat proveïment fins i tot en època de sequera. La seva població estimada és de 36.000 persones, dos terços a la zona brasilera. Es tracta d’una ètnia dividida en diversos grups i en més de dues-centes comunitats que parlen quatre llengües diferents, tot i que d’arrel comuna. Al començament dels anys setanta, la dictadura militar brasilera va llançar un programa d’explotació de la regió de l’Amazones, amenaçant la vida d’aquest poble a través de la depredació forestal i minera, així com amb la propagació de malalties.

Yano: Es tracta de les grans cases comunitàries en què viuen els yanomami. En elles, cada família té un espai delimitat on guarda el seu menjar i pertinences, i penja les seves hamaques, actualment fabricades de manera industrial amb niló, però en origen fetes de fibra de Envira i cotó que ells mateixos conreaven i filaven. A les barraques tancades és habitual obrir finestres al sostre amb llargues vares perquè entre la llum i surti el fum. Andujar capta imatges d’interior on els feixos de llum travessen les cases creant un ambient místic, resultat de la seva experimentació amb el medi fotogràfic per traduir la seva experiència en la vida d’aquesta comunitat.

Reahu: És la cerimònia dedicada als morts que celebren els yanomami. Aquests ritus poden durar dies o setmanes, depenent de la importància de la víctima i de l’ofertori de menjar. Són festes en què la gent canta i balla, s’aparella i estreny llaços amb els grups veïns als quals conviden. Una collita abundant i una llarga expedició de caça precedeixen a un bon reahu. En aquestes celebracions funeràries alhora que d’aliança, els xamans invoquen als xapiri, esperits que mai surten de la selva, i inhalen una pols al·lucinògena, el yãkoana, per nodrir aquests esperits que els ajuden a governar la vida comunitària.

Marcats: Entre 1980 i 1987, l’ONG Comissió per a la Creació del Parc Yanomami (CCPY), fundada, entre d’altres, per Claudia Andujar, va llançar, juntament amb diversos metges de l’Escola Paulista, diverses campanyes de vacunació i atenció de salut primària per als yanomami. Davant la impossibilitat d’identificar a cadascun dels vacunats, ja que aquest poble indígena no concep la idea d’un nom propi, van decidir posar-los, a cada un d’ells, una placa numerada penjada al coll. L’artista anava fotografiant als que ja havien estat atesos. Entre 2003 i 2009 va tornar sobre aquells retrats per realitzar la seva sèrie Marcats. Es va adonar que li recordaven a la seva infància a Transilvània, quan familiars i amics -molts dels quals moririen en els camps d’extermini d’Auschwitz i Dachau- eren obligats a portar una estrella de David cosida a el pit. En el seu treball sobre els yanomami, el significat es mou en sentit oposat, i apunta als que són «marcats per viure».

Si desitja posar-se en contacte amb el Departament de Comunicació per a sol·licitar el dossier de premsa, imatges en alta resolució o qualsevol altre assumpte, si us plau ompli el següent formulari especificant el/s mitjà/s per al/als quals se sol·licita informació.

També et pot interessar

Retratos de una mujer y de un hombre, ca.1840-1860