Barcelona Photo Center

18.FEB.2022           15.MAI.2022

New York City, 1963

New York City, 1963
© Lee Friedlander, courtesy Fraenkel Gallery, San Francisco and Luhring Augustine, New York

Exposició

18.FEB.2022         15.MAI.2022

On?

Centre de Fotografia KBr
Avinguda del Litoral, 30 – 08005 Barcelona

Telf: +34 93 272 31 80

infokbr@fundacionmapfre.org

Horari general:
Fins el 30 de març:
Dilluns (excepte festius): tancat
Dimarts a diumenges (i festius): 11:00 – 19:00 h

Des de l’1 d’abril:
Dilluns (excepte festius): tancat
Dimarts a diumenges (i festius): 11:00 – 20:00 h

Tancament de sales:
25 de desembre; 1 i 6 de gener

Horaris especials:
24 i 31 de desembre, 5 de gener 11.00 – 15:00 h

*El desallotjament de les sales s’inicia 10 minuts abans del tancament. L’últim accés (18:30 o 19:30) només permet un recorregut de 20 minuts.

Com arribar

Autobusos: 59, 136, V21, V27, H16, 47, V23
www.tmb.cat

Metro: L4 i L1
www.tmb.cat

Bicis: 396; 397
www.bicing.barcelona

Audioguies

Disponibles en espanyol, català i anglès. Format en línia, accessible a través del mòbil sense descàrregues ni instal·lacions.

Disponible també en dispositiu auditiu que es pot obtenir a la sala (segons disponibilitat).

Preu: 4€

Accessibilitat

La sala d’exposicions compta amb rampa per a cadires de rodes i ascensor intern.

Serveis

Consigna.

Llibreria

Llibreria KBr by Juan Naranjo.

librería@juannaranjo.eu / Telf. (+34) 933 568 021

Al llarg de la seva trajectòria, Lee Friedlander ha desenvolupat una àmplia producció artística fins a registrar el que el mateix anomenar, a la dècada del 1960, el “paisatge social americà”. L’exposició, que recorre d’una manera cronològica tota la seva obra, posa l’accent en alguns dels seus projectes més significatius com The Little Screens, The American Monument o America by Car. A més a més, per primera vegada, s’exhibeix un grup de fotografies preses a Espanya durant aquesta dècada.

L’exposició “Lee Friedlander” ha estat produïda per Fundación MAPFRE i comissariada per Carlos Gollonet, conservador en cap de fotografia de la mateixa institució.

Compra d'entrades

Selecciona una opció

Entrades

La venda online a d'entrades estarà disponible a partir del 1 de febrer.

Individual

Entrada PLUS

• ENTRADA i AUDIOGUIA per Lee Friedlander i Adolf Mas. Els ulls de Barcelona. Audioguia accessible online, des del telèfon mòbil (Smartphone, Iphone) sense descàrregues ni instal·lacions. També es pot sol·licitar un dispositiu a la sala (si hi ha disponibilitat). (Cada exposició inclou una presentació, en castellà, del/a comissari/a o el/la coordinador/a de la mateixa).
  • PREUS: PLUS GENERAL: 9 €. PLUS REDUÏDA: 7 €. (Col·lectius amb dret a entrada reduïda). Dimarts no festius: 4 €.
  • No inclou auriculars. Pots afegir-los (1€) durant el procés de compra online o a la taquilla de sala; per raons de sostenibilitat et recomanem que portis els teus propis auriculars.

Entrada individual

• Permet la visita a Lee Friedlander i a Adolf Mas. Els ulls de Barcelona.
  • PREUS: Entrada general: 5 €. Entrada reduïda: 3 € (Col·lectius amb dret a entrada reduïda)
  • Accés gratuït general (dimarts no festius): 0 €.

Els/les beneficiaris/àries de col·lectius amb dret a entrada gratuïta han d'obtenir la seva entrada a la taquilla de la sala.

Visita comentada

• Una aproximació a les claus de l'obra de Lee Friedlander de la mà dels nostres mediadors culturals.
  • Sense cost addicional a l'entrada. Informació a recepció.
  • Horari: Dimecres i dijous: 17-19 h | Divendres i Dissabtes: 12-14h, 17-19 h | Diumenges i festius: 12-14 h.

Clients MAPFRE

• MAPFRE ofereix als seus assegurats 2 entrades gratuïtes (4 en el cas dels Clients Platino) per visitar Lee Friedlander i Adolf Mas. Els ulls de Barcelona a la data que triïn.
  • Per obtenir les entrades cortesia de MAPFRE, accedeix a la taquilla online i segueix el procés de compra. Abans del pagament, el programa us sol·licitarà el vostre NIF/NIE i automàticament activarà la gratuïtat de les entrades que us corresponen.
  • Les invitacions s'han de fer servir en una única visita.
  • Si tens algun dubte, pots consultar aquestes senzilles Indicacions.

Entitats col·laboradores

• Si pertanys a alguna de les entitats col·laboradores amb Fundació MAPFRE, has d'obtenir la seva entrada reduïda (1 €) a la taquilla de la sala.

Audioguies

• Si ja has adquirit una entrada i vols afegir l'audioguia, pots adquirir-la de forma individual. Preu: 4 €
  • La audioguia es accessible online, des del telèfon mòbil (Smartphone, Iphone) sense descàrregues ni instal·lacions. També es pot sol·licitar un dispositiu a la sala (si hi ha disponibilitat). (Cada exposició inclou una presentació, en castellà, del/a comissari/a o el/la coordinador/a de la mateixa).

Grups

Visita de grup

• En la visita de grup és obligatòria la presència d'un / a guia o responsable de el grup. Si voleu demanar aquest servei a Fundación MAPFRE, sol·liciti informació i tarifes a: infokbr@fundacionmapfre.org.
  • El grup ha d'estar compost per un mínim de 6 pax. i un màxim de 15 pax. (guia inclòs/a).
  • HORARI: Dijous les: 11:00 - 11:30 - 12:00.
  • La formalització de la reserva implica l'acceptació d'aquestes Normes de grups externs.

3 €/pax.

Col·legis

Per informació sobre el contingut, horaris i tarifes de les activitats escolars, consulta la secció Col·legis i famílies.

Famílies

Per informació sobre el contingut, horaris i tarifes de les activitats familiars, consulta la secció Col·legis i famílies.

Important:

• Totes les modalitats d'entrades permeten l'accés a les dues exposicions.
  • No s'admeten canvis o devolucions excepte per causa de força major justificada.
  • Aforament reduït per prevenció sanitària. Obtingui des d'aquí la seva entrada a la taquilla en línia per evitar esperes.
  • Per necessitats de conservació les sales mantenen una temperatura constant de 21º, de manera que és possible que durant la visita convingui portar alguna roba lleugera d'abric.
  • Fundació MAPFRE no es responsabilitza de les tarifes, horaris i altres informacions aplicades a les pàgines web d'altres entitats on es poden adquirir entrades per a les seves exposicions.

Lee Friedlander és fotògraf gairebé des de la seva adolescència i compta amb una àmplia producció que ha anat desenvolupant al llarg de la seva dilatada carrera. Els anys seixanta, després d’establir-se a Nova York i malgrat trobar-se encara en període d’aprenentatge, aconsegueix la seva maduresa artística.

Tal com havia passat amb els dadaistes i al mateix temps que l’art pop, el fotògraf trenca amb els mitjans de representació tradicionals i mira cap a la cultura popular a la recerca d’inspiració. Per fer-ho incorpora un repertori banal, crea arguments visuals confusos i sacseja l’espectador amb un sentit de la ironia derivat de juxtaposicions d’objectes i idees aparentment inconnexos, que contrasta amb la serietat dels anteriors fotògrafs documentalistes.

El recorregut de l’exposició s’ha fet de manera cronològica, partint dels inicis de la seva carrera fins a les seves últimes imatges de fa només uns quants anys. Al voltant de 300 fotografies entre escenes urbanes, paisatges, retrats, autoretrats o formes de la natura. A més a més, es presenta documentació variada, com una selecció de llibres dels seus projectes més significatius.

Descarrega el fullet de l’exposició (1 MB)

Descarrega’t els textos de sala i cartel·les (3 MB)

New Documents: en 1967 es va organitzar al MoMA de Nova York l’exposició New Documents amb obra de Garry Winogrand, Diane Arbus i Lee Friedlander. Va ser llavors quan la carrera d’aquest últim va agafar un impuls definitiu. A més de mostrar la influència que Walker Evans i Robert Frank havien exercit sobre tots tres, la mostra va posar de manifest una nova manera d’entendre la fotografia, molt més propera, i va subratllar les diferències entre aquesta nova generació d’artistes documentalistes i la que els havia precedit. En el text introductori a l’exposició, el seu comissari, John Szarkowski, hi va escriure: “La majoria dels que fa una generació eren considerats fotògrafs documentalistes, quan aquesta denominació era nova, van fer les seves fotografies al servei d’una causa social. Volien mostrar el que estava malament en el món i persuadir els seus coetanis per passar a l’acció i corregir-ho. En les últimes dècades, una nova generació de fotògrafs s’ha aproximat al documentalisme d’una manera diferent, amb altres interessos. El seu esperit no és el de reformar la vida, sinó el de conèixer-la.”

Paisatge social americà: per conèixer aquesta vida i l’entorn que els envolta, tant Friedlander com Winogrand, seguint els passos de Walker Evans i Robert Frank, van decidir fotografiar el “paisatge social americà” a través de freqüents viatges per carretera, al més pur estil Jack Kerouac en el seu cèlebre llibre A la carretera. Durant sis dècades, Friedlander ha retratat tot el que s’ha posat davant la seva càmera i que l’ha pogut interessar, tot registrant el paisatge i la societat americana i traduint imatges mentals amb la seva fotografia. Per aquest procediment, l’artista ha reflexionat sobre el món per poder-lo entendre i així animar els espectadors a reflexionar-hi conjuntament.

The American Monument: el 1976, Friedlander publica un dels projectes pels quals és més cèlebre, The American Monument, amb més de dues-centes fotografies fetes fonamentalment entre el 1971 i el 1975 a partir de monuments més o menys coneguts de diferents ciutats americanes. Les imatges d’aquesta sèrie són les que més enllacen amb la tradició de la fotografia documental. Una idea que arrenca amb Eugène Atget i el seu projecte d’inventari anònim de la decadència urbana de París i que continua amb Walker Evans, pioner d’aquesta visió documental i elaborada, que convertia el document en una imatge més lírica i poètica. En Friedlander es combina aquesta idea d’Evans amb la mirada més crítica de Robert Frank, però “animada” per un alè més irònic. El que produeix Friedlander no són documents, sinó fotografies. L’artista dignifica els monuments amb aquestes imatges aparentment senzilles, però els configura en la composició com qualsevol altre element: els arbres, l’aigua, les fulles, el paisatge… es presenten amb la mateixa naturalitat. Fins i tot en algunes d’aquestes fotografies, el protagonista de la composició apareix mig amagat, en una subversió de les regles del mitjà que és, com ja s’ha assenyalat anteriorment, una constant en la seva obra.

La càmera Hasselblad: a la fi de la dècada del 1990, Friedlander decideix canviar la seva càmera de 35 mm per una de format mitjà, una Hasselblad Supervise, amb un objectiu Biogon de 38 mm i pel·lícula 6×6. Gràcies al seu format quadrat i a aquest objectiu, desenvolupat per Zeiss, la distorsió és pràcticament inexistent i la imatge resulta nítida i amb definició fins a les cantonades, on també es redueix de manera considerable la pèrdua de llum. Tot és aquí, davant nostre, amb la mateixa densi¬tat i presència.

La decisió de canviar de càmera la va prendre en mirar de fotografiar el desert de Sonora i els seus vasts paisatges; a partir de llavors, aquelles fotografies dels anys seixanta, en les quals abunden els reflexos i en les quals els motius es juxtaposen de forma bigarrada, van donar pas, la dècada del 2000, a imatges aparentment més ordenades.

Si desitja posar-se en contacte amb el Departament de Comunicació per a sol·licitar el dossier de premsa, imatges en alta resolució o qualsevol altre assumpte, si us plau ompli el següent formulari especificant el/s mitjà/s per al/als quals se sol·licita informació.

El catàleg que es publica amb motiu de l’exposició inclou reproduccions de totes les obres exposades, a més d’un assaig principal a càrrec del comissari del projecte, Carlos Gollonet, conservador en cap de fotografia de Fundación MAPFRE, i un text de Nicholas Nixon, un dels fotògrafs més reconeguts del panorama internacional actual. A més a més, compta amb una conversa entre Maria Friedlander i Jeffrey Fraenkel, galerista i estret col·laborador del fotògraf des de fa anys.

El catàleg té, a més a més, versió en castellà, català i anglès, aquesta última coeditada per Fundación MAPFRE i RM.

Adquirir publicació

També et pot interessar