Barcelona Photo Center

Lee Friedlander
Cincinnati, 1963
Col·leccions Fundación MAPFRE
© Lee Friedlander, courtesy Fraenkel Gallery, Sant Francesc i Luhring Augustine, Nova York

Miguel Ángel Tornero
Sin título (the random series -romananzo-), 2013
© Miguel Ángel Tornero, VEGAP 2022

Exposició

26.MAI.2022        04.SET.2022

On?

Centre de Fotografia KBr
Avinguda del Litoral, 30 – 08005 Barcelona

Telf: +34 93 272 31 80

infokbr@fundacionmapfre.org

Horari general:
Dilluns (excepte festius): tancat
Dimarts a diumenges (i festius): 11:00 – 20:00 h

Tancament de sales:
25 de desembre; 1 i 6 de gener

Horaris especials:
24 i 31 de desembre, 5 de gener 11.00 – 15:00 h

*El desallotjament de les sales s’inicia 10 minuts abans del tancament. L’últim accés (19:30) només permet un recorregut de 20 minuts.

Com arribar

Autobusos: 59, 136, V21, V27, H16, 47, V23
www.tmb.cat

Metro: L4 i L1
www.tmb.cat

Bicis: 396; 397
www.bicing.barcelona

Audioguies

Disponibles en espanyol, català i anglès. Format en línia, accessible a través del mòbil sense descàrregues ni instal·lacions.

Disponible també en dispositiu auditiu que es pot obtenir a la sala (segons disponibilitat).

Preu: 4€

Accessibilitat

La sala d’exposicions compta amb rampa per a cadires de rodes i ascensor intern.

Serveis

Consigna.

Llibreria

Llibreria KBr by Juan Naranjo.

librería@juannaranjo.eu / Telf. (+34) 933 568 021

Dins de la programació de l’Espai 2 del KBr, presentem anualment una exposició amb els fons fotogràfics de Fundación MAPFRE. Aquesta vegada hem convidat com a comissari en Joan Fontcuberta per tal que proposi un plantejament expositiu a partir de la col·lecció. Aquesta nova interpretació, que s’allunya de l’habitual, permet que els nostres fons continuïn vius en el temps, ja que dialoguen i es confronten amb altres artistes i imatges i ofereix la possibilitat d’establir noves mirades.

Comissari: Joan Fontcuberta

Compra d'entrades

Ressonàncies. Col·leccions Fundación MAPFRE

Selecciona una opció

Entrades

Individual

Entrada PLUS

• ENTRADA i AUDIOGUIA únicament per Bleda y Rosa (no hi ha audioguia per a Ressonàncies). Audioguia accessible online, des del telèfon mòbil (Smartphone, Iphone) sense descàrregues ni instal·lacions. També es pot sol·licitar un dispositiu a la sala (si hi ha disponibilitat). (Cada exposició inclou una presentació, en castellà, del/a comissari/a o el/la coordinador/a de la mateixa).
  • PREUS: PLUS GENERAL: 9 €. PLUS REDUÏDA: 7 € (Col·lectius amb dret a entrada reduïda). Dimarts no festius: 4 €.
  • No inclou auriculars. Pots afegir-los (1€) durant el procés de compra online o a la taquilla de sala; per raons de sostenibilitat et recomanem que portis els teus propis auriculars.

Entrada individual

• Permet la visita a Ressonàncies. Col·lecions Fundación MAPFRE i Bleda y Rosa.
  • PREUS: Entrada general: 5 €. Entrada reduïda: 3 €(Col·lectius amb dret a entrada reduïda)
  • Accés gratuït general (dimarts no festius): 0 €.

Els/les beneficiaris/àries de col·lectius amb dret a entrada gratuïta han d'obtenir la seva entrada a la taquilla de la sala.

Visita comentada

• La mediació cultural és un dels instruments més dinàmics i eficaços que les institucions museístiques utilitzem per facilitar als nostres visitants una millor comprensió de les exposicions.
  • En una breu explicació (15-20 min. aprox.), el nostre equip de mediació comparteix amb els visitants interessats conceptes i informacions amb què aprofundir en l'apreciació i el gaudi de les obres exposades.
  • Horaris: Dimecres i Dijous: de 16:00 a 20:00 ; divendres i dissabtes: de 12:00 a 14:00 i de 16:00 a 20:00 ; diumenges i festius: de 12:00 a 14:00.
  • Sense cap cost addicional a l'entrada. Informació a recepció.
  • La visita comentada no s'ofereix a l'agost.

Clients MAPFRE

• MAPFRE ofereix als seus assegurats 2 entrades gratuïtes (4 en el cas dels Clients Platino) per visitar Ressonàncies. Col·lecions Fundación MAPFRE i Bleda y Rosa a la data que triïn.
  • Per obtenir les entrades cortesia de MAPFRE, accedeix a la taquilla online i segueix el procés de compra. Abans del pagament, el programa us sol·licitarà el vostre NIF/NIE i automàticament activarà la gratuïtat de les entrades que us corresponen.
  • Les invitacions s'han de fer servir en una única visita.
  • Si tens algun dubte, pots consultar aquestes senzilles Indicacions.

Entitats col·laboradores

• Si pertanys a alguna de les entitats col·laboradores amb Fundació MAPFRE, has d'obtenir la seva entrada reduïda (1 €) a la taquilla de la sala.

Audioguies

• Si ja has adquirit una entrada i vols afegir l'audioguia, pots adquirir-la de forma individual. Preu: 4 €
  • La audioguia es accessible online, des del telèfon mòbil (Smartphone, Iphone) sense descàrregues ni instal·lacions. També es pot sol·licitar un dispositiu a la sala (si hi ha disponibilitat). (Cada exposició inclou una presentació, en castellà, del/a comissari/a o el/la coordinador/a de la mateixa).

Grups

Visita de grup

• En la visita de grup és obligatòria la presència d'un / a guia o responsable de el grup. Si voleu demanar aquest servei a Fundación MAPFRE, sol·liciti informació i tarifes a: infokbr@fundacionmapfre.org.
  • El grup ha d'estar compost per un mínim de 6 pax. i un màxim de 15 pax. (guia inclòs/a).
  • HORARI: Dimecres les: 16:00 - 16:30 -17:00.
  • La formalització de la reserva implica l'acceptació d'aquestes Normes de grups externs.

3 €/pax.

Col·legis

Per informació sobre el contingut, horaris i tarifes de les activitats escolars, consulta la secció Col·legis i famílies.

Famílies

Per informació sobre el contingut, horaris i tarifes de les activitats familiars, consulta la secció Col·legis i famílies.

Important:

• No s'admeten canvis o devolucions excepte per causa de força major justificada.
  • Fundació MAPFRE no es responsabilitza de les tarifes, horaris i altres informacions aplicades a les pàgines web d'altres entitats on es poden adquirir entrades per a les seves exposicions.
  • Per necessitats de conservació les sales mantenen una temperatura constant de 21º, de manera que és possible que durant la visita convingui portar alguna roba lleugera d'abric.
  • Obtingui des d'aquí la seva entrada a la taquilla en línia per evitar esperes.
Una de les accepcions del concepte de ressonància fa referència a l’àmbit artístic. Tal i com la defineix el comissari de la mostra, Joan Fontcuberta, es tracta «del joc de correspondències que estableix una sintonia entre diferents obres, i que d’aquesta manera propicia un diàleg entre els seus respectius autors i els períodes en què van ser fetes».

Seguint aquesta definició, el comissari ha tret a la llum obres d’artistes com Lee Friedlander, Garry Winogrand, Helen Levitt, Robert Adams, Diane Arbus i Emmet Gowin pertanyents a les col·leccions de Fundación MAPFRE i les ha fet dialogar amb les de diversos artistes contemporanis amb la voluntat que les imatges d’aquests fotògrafs ja clàssics es «desfossilitzin», que surtin del passat i ens parlin del present.

A banda de les reverberacions entre uns i altres artistes, l’exposició vol mostrar el camí que va des de la fotografia a la postfotografia: el mitjà fotogràfic, com a mínim al començament, ens prometia la memòria i la veritat. Ara, en l’època d’internet i de les xarxes socials, tots tenim un telèfon amb el qual podem captar instants. Les imatges es poden baixar de Google, els ordinadors es hackegen, i reconstruïm aquesta veritat segons les nostres necessitats. Aquest nou ús del mitjà ha comportat la transformació dels principis i dels valors pels quals ens regim en el nostre dia a dia. Davant de tot això, hi ha nombrosos artistes que, amb la seva obra, miren de posar en relleu aquestes qüestions i posen en el punt de mira temes com ara l’ètica de la imatge, la manca de privacitat, la sobresaturació, la substitució de la vida real per la de la pantalla, o senzillament els canvis de paradigma que es van succeint i com ens hi adaptem des que vivim en l’era digital.

Descarrega el fullet de l’exposició (866 KB)

Nous documentalistes nord-americans (1960-1979). El 1967, John Szarkoswski, un dels responsables de la institucionalització del mitjà fotogràfic mentre exercia el càrrec com conservador d’aquesta disciplina al MoMA de Nova York, va organitzar la mostra New Documents, en la qual es presentava el treball de tres joves fotògrafs relativament desconeguts: Diane Arbus, Lee Friedlander i Garry Winogrand. Les seves obres significaven un canvi de rumb tècnic i estètic en la fotografia documental –àmbit en el qual es varen moure– respecte del que havia fet la generació anterior, que, guiada per un cert romanticisme, posava les seves fotografies al servei de la causa social assenyalant sovint a manera de denúncia la situació precària de les persones fotografiades. L’interès que movia els tres joves seleccionats per Szarkoswski ja no consistia a reformar la vida, sinó a conèixer-la, ja fos objectivament o subjectivament. A aquests artistes s’uneixen en aquesta exposició Emmet Gowin, Helen Levitt i Robert Adams, i el treball de tots ells «ressona» en els treballs d’artistes immersos en pràctiques contemporànies com Paolo Cirio, Juana Gost, Kurt Caviezel, Jon Rafman, Joachim Schmid i Miguel Ángel Tornero.

Del sistema analògic al digital. La postfotografia o e-fotografia aglutina tots els fenòmens recents de reproducció cibernètica i massmediàtica de la imatge analògica. Aquesta imatge pot ser intervinguda, contaminada, modificada o falsejada des de telèfons, tauletes o ordinadors. Qualsevol usuari que disposi d’un d’aquests dispositius pot tenir accés a aquestes transformacions. Ara ja tant se val el monument o la ciutat que es visiti, l’important són els selfies que la gent s’hi fa. Aquesta manera de fer servir el mitjà no tan sols ha transformat la fotografia mateixa, sinó també la nostra manera de mirar i de viure el món.

Postfotografia. Sovint, la postfotografia advoca per allò antiestètic i fa servir el mitjà com a mer productor d’articulació social. El pas del sistema analògic al digital i les xarxes ens han permès de seguir guerres, incendis o desastres naturals en directe per mitjà de plataformes com Twitter o Instagram. Per poc que busquem, a internet podem contemplar la reproducció de la barbàrie en temps real, des del sofà de casa. Això té els seus avantatges, però també molts inconvenients: la sobreinformació, l’anestèsia, l’estetització de la crueltat, provocar allò que Claude Lanzmann ja es va negar a fer quan va rodar Shoah (1985), la creació de records de guerra per a consumidors àvids de sensacionalisme. I aquesta és la doble cara de la fotografia avui, ja que sovint es fa servir per a tot el contrari del seu propòsit originari: captar i reflectir la veritat i la memòria. La postfotografia no ha eliminat pas la fotografia, però sí que n’ha ampliat el marc d’acció, relegant allò que substitueix.

Si desitja posar-se en contacte amb el Departament de Comunicació per a sol·licitar el dossier de premsa, imatges en alta resolució o qualsevol altre assumpte, si us plau ompli el següent formulari especificant el/s mitjà/s per al/als quals se sol·licita informació.

També et pot interessar

Mercado. Puerta del mercado de Mileto. Museo de Pérgamo, Berlín, 2021